ناظم الاسلام كرمانى
374
تاريخ بيدارى ايرانيان ( فارسى )
بر اين بيچاره سخت گذشت كه زمانيكه محمد على ميرزا مخالفت با ملت را ظاهر كرد و آثار غلبه در او ظاهر شد مهدى گاوكش كه آنزمان بواسطهء مشروطه شدن دولت ايران آزاد بود از ترس گرفتارى و افتادن بزندان مجدّدا با نهايت آزادى خود را مسموم نمود و يك مثقال ترياك خورد كه ديگر علاج و برئى برايش نباشد و از زحمات و صدمات پادشاه ايران خلاصى يافت ) . چون امر بر اهالى طهران سخت شد و شبها احدى جرئت نميكرد از خانهء خود خارج شود و ايام وفات حضرت صدّيقه عليها السلام رسيد مردم بناى ذكر مصيبت را گذاردند مجالس ذكر مصيبت برپا گرديد طرف صبح در خانهء آقاى بهبهانى و طرف عصر در خانهء آقاى طباطبائى مجلس روضه منعقد گرديد عصر روز چهاردهم شهر جمادى الاولى سال 1324 آقاى طباطبائى برحسب اصرار مردم تشريف بردند بالاى منبر ازدحام و جمعيت مردم بحدّى بود كه ما فوق آن متصوّر نبود و جمعى از حاضرين موعظهء ايشانرا نوشتند از آن جمله لواء الدّوله كه از اعضاء انجمن مخفى است نوشت كه نگارنده تحرير خود را مطابق با تحرير ايشان نموده پس از آنكه به نظر آقاى طباطبائى رسانيده درج تاريخ بيدارى نمودم و هى هذه . موعظهء آقاى طباطبائى در چهاردهم جمادى الاولى 1324 هجرى پس از حمد خدا و ثناى بر پيغمبر صلى اللّه عليه و آله فرمود اعوذ باللّه من الشيطان الرّجيم يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ - يعنى اى داود بدرستيكه گردانيدم تو را جانشين در روى زمين يعنى تدبير امور عباد را در كف باكفايت تو نهاديم پس حكم كن ميان مردمان براستى و درستى يعنى بر وفق امر ما اشياء را در موضع خود وضع نما و پيروى مكن هواى نفس و آرزوهاى آنانرا كه اگر تابع نفس شوى و بخلاف حق حكم كنى پس گمراه سازد تو را هواى نفس و بگرداند تو را از راه خدا و طريق حق كه آن جادهء شريعت و قانون خدائى است . خداوند حكم ميفرمايد بر آنكه مردم بطريق عدل رفتار نمايند انبياء و اولياء مردم را واداشتند بعدل با اينكه عدل و مساوات تكليف اوليهء انسانيت است و بقاء نوع منوط بعدل است و در قرآن و اخبار معصوم تأكيد شده است بعدل إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً . يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ . امروز كفّار و ملل اجانب طريق عدل را مسلوك داشتهاند ما مسلمانان از طريق عدل منحرف شدهايم يا ظالم و ستمكاريم و يا معاون ظلمه ميباشيم هشت ماه بلكه زيادتر مىباشد كه بجز اين يك كلمهء عدل ديگر چيزى نگفتهايم در خلوت و جلوت در بالاى منبر در مسجد و خانه واضح و آشكار صراحة و علنا اين كلمه را گفتيم و از دولت تاكنون جز عدل چيزى نخواستهايم حالا بعضى ميگويند ما مشروطهطلب